ویرایش محتوا

آموزش تشخیص مزاج در کارمندان و هنگام مصاحبه شغلی (قسمت ۱)

ارکان منابع انسانی

آموزش تشخیص مزاج کارمندان و هنگام مصاحبه شغلی (قسمت ۱)

در طب سنتی ایرانی کلمات و اصطلاحات خاصی  وجود درد که جهت بهره مندی از آن چاره ای جز آشنایی با اصطلاحات نیست

مزاج کارمندان و هنگام مصاحبه شغلی

ارکان:

در طب سنتی ایران اعتقاد بر این است که تمام موجودات از ۴ ماده اصلی تشکیل شده اند که به آنها رکن یا عنصر گفته می شود و مجموع آنها ارکان نامیده می شود.

این ۴ رکن اصلی عبارتند از آتش، هوا، آب و خاک.

هر کدام از این ۴ رکن ویژگیهای خاصی دارند. البته این ارکان با آتش، هوا، آب و خاک واقعی که در دسترس ما هستند فرق دارند اما چون خصوصیات هریک از آنها شبیه به نوع واقعی آن است به این شکل نامگذاری شده اند.

در بدن ما همه این ارکان وجود دارند اما مقدار هر کدام با دیگری مساوی نیست. مثلا ممکن است در بدن شما آتش بیشتر از آب و خاک و هوا وجود داشته باشد و در بدن همکارانتان آب بیشتر از آتش و خاک و هوا موجود باشد. در واقع چیزی که باعث بروز تفاوت در افراد و پرسنل یک محیط کار می شود، همین مساوی نبودن ارکان در بدن افراد است که میزان و تناسب آن در بدن هر فرد از جانب خداوندمتعال به ودیعه نهاده شده است.

آموزش تشخیص مزاج کارمندان و مصاحبه شغلی (قسمت ۱)

اما قبل از اینکه به چگونگی ایجاد این تفاوت ها بپردازیم لازم است با ویژگی های هر کدام از این ارکان آشنا شویم.

ویژگی های آتش:

مزاج کارمندان هنگام مصاحبه شغلی

وقتی به آتش فکر می کنید اولین نکته ای که به یادتان می آید گرمای آن است. بعد از آن ممکن است به این فکر کنید که آتش باعث خشک شدن اشیای اطراف خود می شود.

مثلا اگر پارچه خیسی را روی آتش بخاری نگه دارید، زود خشک می شود یا اگر دستهای خود را بشویید و روی شعله آتش بگیرید، رطوبت دست شما خشک خواهد شد. در واقع تصور شما از آتش درست است و گرمی و خشکی دو ویژگی مهم آتش هستند.

عملکرد آتش ایجاد سبکی و چابکی در جسم است.

آتش نفوذ و سرعت زیادی دارد. بنابراین کسانی که در بدن آنها رکن آتش بیشتر از ارکان دیگر وجود دارد، افرادی فرز و چابک هستند و کارهایشان را به سرعت انجام می دهند و در کار خود عجولند. 

این افراد برای مشاغل پر جنب و جوش مناسب ترندو به خاطر تند و تیز بودنشان می‌توانند بهترین انتخاب برای کارهای اورژانسی و فوریتی باشند

 

ویژگی های هوا:

مزاج کارمندان
مزاج کارمندان

گرمی و تری دو ویژگی مهم هوا هستند.

اگر آب را حرارت دهید به بخار تبدیل می شود و در واقع گرمای بخار آب از گرمای آب بیشتر است. پس اگر بخواهیم هوا را با آب مقایسه کنیم، هوا از آب گرم تر است.

از طرفی گازها را در هر ظرفی بریزیم به شکل آن ظرف در می آیند. در واقع هوا شکل پذیر است و این شکل پذیری و قابل انعطاف بودن را در طب سنتی، تری می نامند.( این تری به معنای خیس بودن نیست.)

عملکرد هوا ایجاد فاصله بین اجزای جسم است.

بنابراین کسانی که در بدن آنها رکن هوا بیشتر از ارکان دیگر وجود دارد، استخوانبندی درشت تری دارند. زیرا هوا بین اجزای استخوانی آنها فاصله ایجاد کرده است.

این افراد نیز برای مشاغل پر جنب و جوش مناسبند اما در مقایسه با افرادی که رکن آتش بیشتری دارند آرامش بیشتری در تصمیم گیری دارند.

آموزش تشخیص مزاج کارمندان و مصاحبه شغلی (قسمت ۱)

ویژگی های آب:

تشخیص مزاج در کارمندان و هنگام مصاحبه شغلی

آب سردتر از هواست.

از طرف دیگر آب شکل پذیر است یعنی اگر آن را در هر ظرفی بریزیم به شکل همان ظرف در می آید.

همانطور که قبلا ذکر شد این خصوصیت شکل پذیری را در طب سنتی، تری می نامند.

به این ترتیب دو ویژگی مهم آب سردی و تری  می باشد.

ویژگی شکل پذیری و تری آب باعث می شود که کسانی که در بدنشان رکن آب بیشتر از ارکان دیگر است، در مقابل شرایط مختلف سخت گیری نکرده و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند و به عبارت دیگر این افراد به راحتی خود را با شرایط محیط کار وفق می دهند.

این افراد برای سمت‌های مدیریتی و کارمندی و مشاغلی که نیاز به صبوری و برقراری ارتباط با ارباب رجوع دارند کارآمد هستند

ویژگی های خاک:

تشخیص مزاج در کارمندان و هنگام مصاحبه شغلی
تشخیص مزاج کارمندان و هنگام مصاحبه شغلی

دو ویژگی مهم خاک سردی و خشکی است.

شاید این جمله معروف که در هنگام به خاک سپردن اموات به بازماندگان آنها گفته می شود که “خاک سرد است”، ریشه ای قدیمی در همین مساله داشته باشد.

خشکی خاک باعث پایداری آن می شود. حتما تا به حال به ساحل دریا رفته اید. اگر کلمه ای را با انگشت روی آب دریا بنویسید، به خاطر تغییر شکل دایم آب چیزی از آن کلمه پیدا نخواهد بود.

اما اگر همان کلمه را روی شنهای ساحل بنویسید تا مدتی باقی خواهد ماند. این پایداری حاصل عملکرد مهم خاک است.

از این رو کسانی که در بدنشان رکن خاک از بقیه ارکان بیشتر است، وقایع را دیرتر از دیگران فراموش می کنند

همچنین این افراد در شغل تجارت می توانند پیشرفت کنند، اهل ریسک و هیجان نیستند و از مشاغل یکنواخت خسته نمی شوند بنابراین در رشته های علوم انسانی بیشتر موفق می شوند.

 

مطالب و یادداشت های مرتبط:

آموزش تشخیص مزاج کارمندان و هنگام مصاحبه شغلی (قسمت ۲)

فواید دانستن مزاج در محیط کار

مفهوم مزاج از دیدگاه حکمای قدیم و اثر شغل بر افراد

لزوم توجه به طب سنتی در مدیریت منابع انسانی

 

نقش مزاج کارکنان در جذب شایسته و مدیریت عملکرد منابع انسانی

آشنایی با مزاج و ارتباط آن با منابع انسانی و شغل

بلاگ منابع انسانی

 

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است