ویرایش محتوا

فواید دانستن مزاج در محیط کار

فواید دانستن مزاج در محیط کار

فواید دانستن مزاج در محیط کار

طب سنتی ایرانی حاصل سالها تجربیات و زحمات دانشمندان بزرگ ایران است. تفاوت مهم طب سنتی با طب نوین این است که در طب سنتی هر فرد به طور مجزا با ویژگی های خاص خود بررسی می شود.

مثلا ممکن است شما در میان دوستان و اطرافیان خود کسی را بشناسید که بسیار عجول است و کارهایش را به سرعت انجام می دهد و برعکس، دوست دیگرتان خیلی آرام و کند است. حالا اگر این دو دوست شما با هم همکار باشند، ممکن است در حین انجام یک کار مشترک با هم دچار مشکل شده و حتی رابطه دوستی شان تحت تاثیر قرار بگیرد.

فواید دانستن مزاج در محیط کار
فواید دانستن مزاج در محیط کار

نکته جالب این است که هر دو نفر، موارد فوق را جزو ویژگی های ذاتی خود می دانند و ممکن است به شما بگویند که از بچگی به همین حالت بوده اند و قصد آزار و اذیت دیگران را ندارند.

یا حتی ممکن است در یک خانواده مشاهده کرده باشید که مرد خانواده فردی خوش برخورد و پرحرف است که زود عصبانی می شود و برعکس، همسر او خانمی کم حرف و ساکت بوده و در خانواده به خونسردی و دیر عصبانی شدن معروف است. ممکن است در همین خانواده زن و شوهر بر سر خاموش و روشن کردن کولر و بخاری با هم بحث کنند.

فواید دانستن مزاج در محیط کار

مثلا خانم خانه ضمن درد دل با شما بگوید که همسرش مدام کولر خانه را روشن می کند با اینکه می داند که خانم خانه از سرمای زیاد کولر رنج می برد و آقای خانه نیز همین شکایت را درباره روشن کردن بخاری از همسرش داشته باشد.

گاهی حتی این مسایل ساده باعث بروز اختلافات خانوادگی شده و آرامش روانی خانواده را بهم می زند. این درحالی است که اگر هر کدام از افراد با علت چنین تفاوتهایی در ویژگی های یکدیگر آشنا شوند، بهتر می توانند شرایط مناسب زندگی در کنار یکدیگر را فراهم کنند.

در محیط کار نیز این اتفاق ممکن است رخ دهد: (فواید دانستن مزاج در محیط کار  و برخورد با مزاج های مختلف)

مثال :

  • دو همکار در یک اتاق با تحصیلات و سابقه کاری مشابه، قصد انجام پروژه واحد دارند. یکی با مزاج گرم و تری که دارد با روابط عمومی بالا، دوستانی زیاد از همکاران خود دارد، شاید روزی چند بار دوستان به اتاق او بیایند و شوخی و احوال پرسی کنند اما همکار دیگر زیاد اهل مراوده و صحبت کردن نباشد.

در اجرای این پروژه، شاید با احساس عدم تمرکز و ناامنی روبرو شود.

اما این دو فرد اگر از خصوصیات ذاتی و طبیعی هم اگر آشنایی کامل داشته باشند ، راحت تر می توانند تعادل را در این محیط ایجاد کنند. شاید در چیدمان پرسنل با مشورت گرفتن از پزشک متخصص آگاه به مزاج، شاید ترکیبی عالی از همکاران پیشنهاد شود!

فواید دانستن مزاج در محیط کار

  • مدیر اداری فردی با مزاج سرد و خشک است. بسیار با سواد و هوشیار . با سابقه بیست ساله. از همه نکات مدیریت و اداری آگاه است. همه امور را به دقت زیر نظر دارد

اما اکثر پرسنلی که با او همکاری می کنند، از دست او ناراحتند، درست است که حقوق و مزایا و اضافه کاری را کاملا عادلانه پرداخت می کند، مرخصی و تشویقی به موقع می دهد و مشکلات را به خوبی حل می کند،

اما .… او به راحتی احساسات کارمندان را جریحه دار می کند، برخورد تشکر آمیز و مناسب عمل بسیار خوب کارمند، در لحظه ارائه بازخورد، نشان نمی دهد، با کوچکترین اشتباهی رفتار تندی نشان می دهد و با مدیران بالادستی، نمی تواند به خوبی کنار بیاید.

این شخص با وجود علم و تجربه کافی و رفتار صحیح، دل کارمندان را نمی تواند به دست بیاورد، در اینجا اگر پرسنل با آگاهی داشتن از مزاج ذاتی او، شاید بتوانند با او راحت تر کنار بیایند و دلگرمی بیشتری داشته باشند.

فواید دانستن مزاج در محیط کار

  • در هنگام استخدام، شخص مصاحبه کننده با فردی روبرو می شود که در بدو ورود با انرژی وارد می شود، به همه با گرمی صحبت می کند و طوری رفتار می کند که انگار سالها همکار آنهاست. در طی مصاحبه نیز کاملا با خونگمی ارتباط برقرار می کند،بیان شیوا و ارتباط چشمی خوبی دارد.

مصاحبه کننده می تواند با دانستن خصوصیات این افراد او را در محیطی قرار دهد که ارتباط با مشتریان و یا همکاران زیاد  است و در این حالت بازدهی خوبی را شاهد خواهد شد. اما در صورتی که کار روتین و آرامی به او سپرده شود، برای او کسل کننده بوده و برای سازمان احتمالا یازدهی پایین خواهد داشت.

 

فواید دانستن مزاج در محیط کار

فواید دانستن مزاج در محیط کار بسیار بالاست. این موضوع یکی از مهم ترین نکاتی است که در طب سنتی ایران به روشنی بیان شده و دانستن آن کلید بسیاری از مشکلات است. در واقع در طب سنتی ایران اصول حفظ سلامت و نیز پیشگیری و درمان بیماریها بر اساس همین تفاوتهای فردی بیان می شود.

شما می توانید با دنبال کردن مطالب کاربردی رایان راهبرد چابک  پیرامون شناخت مزاج و مزاج شغل ها و دیگر مسائل دانش بیشتری در برخورد با همکاران و یا بهبود عملکرد منابع انسانی داشته باشید.

مطالب و یادداشت های مرتبط:

مفهوم مزاج از دیدگاه حکمای قدیم و اثر شغل بر افراد

لزوم توجه به طب سنتی در مدیریت منابع انسانی

نقش مزاج کارکنان در جذب شایسته و مدیریت عملکرد منابع انسانی

آشنایی با مزاج و ارتباط آن با منابع انسانی و شغل

بلاگ منابع انسانی

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است