ویرایش محتوا

مسأله ی استخدام: مدرک تحصیلی یا عملکرد و شایستگی در شغل؟

همیشه شرکت ها و سازمان ها در استخدام با یک مسأله مواجهند. آیا باید به مدرک تحصیلی (سطح تحصیلی، دانشگاه، معدل) وزن بیشتری بدهند یا شایستگی (دانش و مهارت و نگرش های همسو با شرایط احراز شغل) در این یادداشت برآمده از تجربه به این موضوع می پردازیم.

زمانی که کارم را به عنوان کارشناس منابع انسانی در یک شرکت بین المللی شروع کردم با روشی در انتصاب مواجه شدم که متفاوت با آموخته هایم تا آن دوران بود. دوره ای که هنوز چندان به موضوع ” شایستگی” در کشور ما پرداخته نشده بود. شریک خارجی برای انتصاب افراد شایسته در سمت های حساس – در فاز نصب و راه اندازی — کسانی را معرفی کرده بود که مدرک تحصیلی شان فوق دیپلم یا چیزی معادل و هم­سطح آن بود! در حالی که مهندسینی با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد هم در شرکت داشتیم.

علت ترجیح شایستگی و توانمندی به مدرک تحصیلی در استخدام

وقتی از مشاور اعزامی شریک و سرمایه گذار در خصوص علت عدم توجه به مدرک پرسیدم، به مهارت ها اشاره نمود. جان کلامش این بود که وقتی کسی می تواند کاری را به خوبی انجام دهد کافی است. اگر کاندیدا در آن کار ماهر است، چرا باید شخص دیگری صرفاً به دلیل داشتن مدرک تحصیلی بالاتر به سمت / شغل مورد نظر منصوب شود؟

شایستگی، مهارت،O*net

شاید اگر می خواستم توجیهی بیاورم، احتمالاً پتانسیل های فرد تحصیلکرده به یادم می ­آمد. هر چند گذشت زمان به من نشان داد که عملکرد و حتی پتانسیل بالاتر در بروز رفتارهای مناسب شغلی، در بسیاری از مشاغل و موقعیت ها لزوماً همبسته به مدرک تحصیلی نیست.

از آن سال ها نزدیک به دو دهه گذشته است. شاید بتوان ادعا کرد که با وجود افت کیفیت آموزش های رسمی هنوز این مشکل خودنمایی می کند. در بسیاری از آگهی های دعوت به همکاری، جای مدرک پررنگ است. در حالی که جای عملکرد مورد انتظار و توانمندی های لازم برای انجام مسئولیت های شغل مورد نظر خالی است.

بهبود و توسعه کیفی شایستگی‌ها

شایستگی های HRM پسا تحریم

مهارتهای تسهیلگری منابع انسانی Facil­i­ta­tion Skills

شکاف در شایستگی های میانی

ویژگی های رهبران بالقوه

نگرش متخصص منابع انسانی

آمادگی لازم برای حرفه ای شدن SVP

لینک مقاله مصاحبه بر اساس شایستگی

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است