ویرایش محتوا

اجزای اساسی فرآیند طراحی برنامه کارراهه شغلی

کارراهه شغلی و مسیر شغلی

برای پایه گذاری یک برنامه کارراهه شغلی فرآیندی حساب شده لازم است. برخی از مؤلفه ها و اجزا در طراحی برنامه کارراهه شغلی باید درنظر گرفته شوند تا اطمینان دهند فرآیند اثربخش بوده و نتیجه از صحت کافی برخودار است.

مراحل طراحی کارراهه شغلی کارکنان

طراحی مسیر: تعیین مسیری که هر فرد می تواند و می خواهد طی کند بخش اساسی یک برنامه کارراهه است. همسویی علائق فرد و پتاسیلی که دارد با نیازها و اولویت سازمان عامل اصلی و شرط لازم برای جدیت در ادامه ی مسیر است و حرکت به سوی عملی و واقعی کردن احتمالات و امکان درنظر گرفته شده در برنامه.

کارراهه شغلی و مسیر شغلی ارتقای منابع انسانی
کارراهه شغلی و مسیر شغلی برای ارتقای منابع انسانی

تهیه شناسنامه شغل: تعریف مسئولیت ها و نتایج مورد انتظار از هر شغل در بستر محیطی که این امور انجام می شود، می تواند توصیف درستی از شغل ارائه دهد تا بر اساس آن بتوان کاندیداهای درست را انتخاب کرد و درک روشنی از انتظارات فعلی و آتی ارائه کرد. بدین ترتیب امکان پایش و مدیریت عملکرد و محک زدن موفقیت برنامه فراهم می شود.

تعریف شایستگی ها و رفتارهای مورد انتظار: مشخص کردن توانمندی ها و شایستگی های لازم برای کاندیدای مطلوب، گذشته از اینکه می تواند مبنایی برای انتخاب کاندیداها باشد، رسیدن به موقعیت و سطحی که فرد باید یک سطح (گرید) ارتقا پیدا کند را تعریف می کند.

آموزش و توسعه مرتبط: با توجه به اینکه ارتقا در سیستم کارراهه با توجه به تنوع و عمق شایستگی های کسب شده است و برخلاف روش های قدیمی به صورت خودکار و بر اساس سال های سابقه خدمت نیست، آموزش و توسعه مرتبط با شایستگی ها محوریت پیدا می کند. این موضوع می تواند موجب پویایی فردی و سازمانی برای کسب و توسعه ی شایستگی ها نیز بشود.

تعریف مسئولیت ها: هر برنامه ای با سازماندهی تعریف مسئولیت افراد دخیل و پایش آنها قابلیت اجرا پیدا می کند. ذی نفعان مختلف از مدیران واحدها گرفته تا خود کارکنانی که در مسیر قرار می گیرند، کارشناسان آموزش و توسعه و تأمین کنندگان محتوا، ارزیابان شایستگی ها و خط مشی گذاران جبران خدمت، همگی در موفقیت برنامه کارراهه شغلی نقش دارند و باید مسئولیت های خود را بدانند و به آن عمل کنند.

 

مظالب و یادداشت های مرتبط:

آموزش کارراهه شغلی

برنامه ریزی کارراهه با سبک های نوین

زحمات برنامه ریزی و انتخاب نادرست کارراهه ی شغلی

میزان حمایت شرکت های ایرانی از کارراهه

آموزش منابع انسانی آموزش مدیریت منابع انسانی آموزش آنلاین منابع انسانی پاییز1402
برنامه آموزش مدیریت منابع انسانی فصل پاییز ۱۴۰۲
رایان راهبرد چابک

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است