ویرایش محتوا

نقش بوروکراسی در ناکارآمدی ساختار سازمان

ساختار ارتباطات در ساختار سازمان

وجود اختلال در ارتباطات داخلی و ساختار سازمان موجب گیرکردن در تله ناکارآمدی است. مدیریت اداری و منابع انسانی از دیرباز دچار آفات ناشی از بوروکراسی با تعبیر کاغذ بازی و مستندات بی اثر و نتیجه بوده است.

بوروکراسی آنچنان سمی شده است که حتا سرویس مخفی ایالات متحده نیز از آن در امان نمانده است. به عنوان یک شاهد، گزارش کمیته تحقیق از سرویس مخفی آمریکا، در خصوص تیراندازی به سوی دونالد ترامپ نشان می دهد که این سازمان دارای «معایب بزرگی» است که باید فورا برطرف شود.

این هیات مستقل گفت سرویس مخفی آمریکا دچار «بوروکراسی اداری، از خود راضی بودن، عدم پیشرفت و ایستایی»‌ شده است.

هرچند این سه عامل مداخله گر در اثربخشی سازمان، از دیدگاه تیزبینان در حیطه سازماندهی و منابع انسانی مخفی نیست، اما همچنان دامن گیر بسیاری از سازمان های اقتصادی و غیرانتفاعی و عمومی شده است.

یکی از انتقادهای اساسی به حیطه های مدیریت اداری و منابع انسانی که از سال های پس از جنگ جهانی دوم همچنان وجود دارد، علاقه به کاغذ بازی و مستندات بی اثر و نتیجه است. هرچند ذی نفعان اصلی منابع انسانی در این سال ها عمدتاً به دنبال اثربخشی در این حیطه و کارآمدتر نمودن ارتباطات در سازمان بوده اند.

گفتنی است علاقه ی زیاد بسیاری از سازمان ها برای تقلید از همدیگر در تعریف واحدها و مشاغل، فارغ از اقتضائات و موقعیت های خاص این مشکل را پیچیده تر کرده است.

در این راستا علاوه بر الگوی مناسب چارت سازمانی که باید تحلیل عمیق شود، مسائلی نظیر نحوه ی تقسیم کار و مدیریت عملکرد و همچنین میزان رسمیت موجود در سازمان و اتکا به رویه ها و دستورالعمل ها و .. نیز بایستی بررسی و بهبود داده شوند.

آموزش ساختار سازمان و بوروکراسی
آموزش سازماندهی و طراحی ساختار سازمان و بوروکراسی و شیوه بازآرایی

دوره آموزش سازماندهی و طراحی ساختار در شرکت مشاوره و آموزش منابع انسانی رایان راهبرد، که ۱۰ و ۱۱ آبان ماه جاری برگزار می شود، گامی در جهت شناسایی سیگنال ها و هشدارهای ناکارآمدی ساختار و ارتباطات و بازآرایی سازمان برای بهره وری است.

 

مطالب و یادداشت های مرتبط:

تعداد مناسب افراد تیم و واحد در طراحی ساختار سازمانی

آیا ساختار فرآیندی نسبت به سایر روش ­ها برتر است؟

اثرات شبکه های اجتماعی بر سـاختار سازمانی

روند تجزیه و تحلیل شغل در سازماندهی منابع انسانی; از تیلور تا هی گروپ

دوره آموزشی سازماندهی و طراحی ساختـار سازمانی

کانال آپارات رایان راهبرد

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است