نقش اطلاعات مدیران واحد در تدوین شناسنامه شغل
یکی از پرسش های اصلی در هنگام تحلیل و آنالیز شغل و تهیه شناسنامه شغل، نحوه شناسایی مرجع قابل اعتماد برای جمع آوری اطلاعات شغل است.
معمولاً مدیران و خبرگان شغلی برای مخاطب قرار گرفتن توصیه می شوند. اما چرا باید در تهیه شناسنامه شغلی با ایشان مصاحبه کرد؟
بیایید یک بار این موضوع را از ریشه بررسی کنیم. می دانیم که در مدل های کسب و کاری مدیریت، مدیران نقش اصلی را در سازماندهی نیروی کار و بودجه و تجهیزات و سایر امکانات برای جاری شدن اهداف در سازمان و دستیابی به نتایج کسب و کار را بر عهده دارند.
فرآیند درست انتصاب مدیران در کسب و کارها
در هنگام بنیان گذاری کسب و کار و یا دعوت از مدیران برای انجام مسئولیت مدیریتی، اهداف و نتایج مورد انتظار و به عبارتی، خواسته های کسب و کار از سوی بنیانگذاران یا نمایندگان آنها و مدیران ارشد باید به روشنی بیان شود و پس از اینکه توان مدیر برای انجام این مسئولیت ها از طریق کانون ارزیابی و یا مصاحبه شایستگی محور اثبات شد، از مدیر تقاضا می شود برنامه های جاری و توسعه ای متناسب را ارائه کند.
برنامه ها شامل اقدامات و بودجه و امکانات و منابع انسانی متناسب برای دستیابی به نتایج توافق شده است. بخش مهمی از برنامه شامل نحوه ی به کارگیری نیروی انسانی متناسب و به عبارتی شرح مسئولیت ها و شایستگی های مورد نیاز برای انجام کار و شاخص های پایش عملکرد است که در یک شناسنامه شغلی مناسب آشکار می شود.
مدیر شایسته و اطلاعات مفید برای شناسنامه شغل
به روشنی می توان دریافت که اگر مدیری به مسئولیت های زیرمجموعه و همچنین توانایی و شایستگی های لازم برای اجرای آنها اشراف نداشته باشد، توان سازماندهی و مدیریت عملکرد بهینه را نخواهد داشت. تنها پس از آن است که می توان به ارزیابی برنامه های ارائه شده توسط مدیر پرداخت و تصمیم نهایی برای انتصاب او را در سمت مورد نظر گرفت.
به همین دلیل مدیر / سرپرست هر واحد شایسته ترین فردی است که انتظار می رود اطلاعات مورد نیاز برای طراحی شغل و تدوین شناسنامه ی شغل را نزد خود داشته باشد. او همچنین می تواند افراد خبره ای را به جای خود برای شرکت در مصاحبه شغلی معرفی کند و پس از انجام مصاحبه و تهیه نسخه اولیه شناسنامه شغل، آن را مرور کرده و بر نتایج صحه گذاری کند.
ویژگی های مدل هی گروپ در تهیه شناسنامه شغل
مدل هی گروپ که یکی از مدل های شناخته شده تحلیل شغل و تهیه شناسنامه شغل در دنیا است به این مفاهیم کسب و کار توجه ویژه داشته و راهکارهای خود را بر این پایه قرار داده است.
به روشنی می توان گفت که روش هی گروپ مدلی است که بیشترین سازگاری را با نتیجه محوری کسب و کارها و دلیل اصلی وجودی و استخدام مدیران در سازمان – بهبود بهره وری و عملکرد — داشته و با تنوعی از راهکارهای یکپارچه از ایشان پشتیبانی می کند.
در این راستا بانک اطلاعات شغلی رایان راهبرد که حاوی بیش از ۱۰۵۰ شناسنامه شغل از صنایع گوناگون است، پس از انجام بیش از یازده هزار مصاحبه ی تخصصی در طی بیش از دوازده سال و جمع آوری اطلاعات از مدیران و کارشناسان خبره و تجزیه و تحلیل آن با روش هی گروپ مهیا شده است.
این مجموعه ی خاص به زبان فارسی هم اکنون توسط بسیاری از صنایع پیشرو و نیز کارشناسانی که مایلند اطلاعات دقیق و به روزی از شغل خود داشته باشند، مورد استفاده قرار می گیرد.
با جستجوی عنوان شغلی مورد نظر خود در این پایگاه داده، می توانید بخشی از اطلاعات شغل های موجود را مشاهده کرده و در صورت اطمینان از انتخاب درست شناسنامه شغل مورد نیاز، آن را خریداری نمایید.
همچنین برگزاری کارگاه های آنالیز مشاغل و تهیه شناسنامه شغل به روش هی گروپ، توسط آقای دکتر مراد احمدی پور، تنها استاد آموزش دیده ایرانی در مؤسسه جهانی HayGroup، به شما این اطمینان را می دهد که محتوای آموزشی را از منبع دست اول دریافت نموده و به کیفیت آموزشی و یادگیری اطمینان یابید.
ایشان همچنین تجربیات حاصل از بیست سال اجرا در شرکت های بین المللی و ایرانی را در اختیار شرکت کنندگان قرار داده و از آنها حتی پس از پایان کارگاه آموزشی پشتیبانی می کند.
مطالب و یادداشت های مرتبط:
دوره آنالیز شغل و تهیه شناسنامه ی شغل به روش هـی گروپ
مسئولیت های کلیدی در شـناسنامه شغلی هِی گروپ
اصول هی گروپ در آنالیز و ارزیابی شغل
بانک داده ها و شناسـنامه شغل و شرح شغل / شرح وظایف رایان راهبرد
نقاط قوت هی گروپ در سیستم یکپارچه مدیریت منابع انسانی و مقایسه اجمالی
آموزش مدل هِی گروپ در وزارت کار
مطالب و مقالات مشابه:
- دوره آنالیز شغل و تهیه شناسنامه شغل به روش هی گروپ
- شیوه نامه کاربری خرید شناسنامه شغل هی گروپ
- شرح شغل هی گروپ و شناسنامه شغل
- متد هی گروپ و برخی از ویژگی های آن
- ترکیب بهینه جبران خدمت مدیران ارشد
- آموزش ارزیابی مشاغل هی گروپ
- روندهای کسب و کار تا سال ۲۰۳۰ به گزارش هی گروپ
- بانک داده ها و شناسنامه شغل و شرح شغل / شرح وظایف رایان راهبرد
ویژگیهای خاص کارگاههای آموزشی رایان راهبرد چیست؟
کارگاههای رایان راهبرد بر اساس مدلها و روشهای روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شدهاند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.
رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟
رایان راهبرد تأکید زیادی به درونیسازی متدهای به کار گرفتهشده در سازمانها دارد. به طوری که تمامی پروژههای مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز میشوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و میتواند خود، بهروزرسانیها را متناسب با تغییرات پیش برد.
مطالب و یادداشتهای وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگیهایی دارد؟
کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامهنگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشتهایی که در وب سایت منتشر میشوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمهای از روندها و سیگنالهای موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشوند.