نحوه پاداش به مدیر ارشد اجرایی (CEO)
پاداش ؟!
اگر یک مدیر ارشد اجرایی (Chief Executive Officer = CEO) به خاطر وقایعی که خارج از کنترلش بوده ولی موجب افزایش سود و ارزش بازار سهام شرکت شود، پاداش بگیرد، به طور مشابهی باید در خصوص وقایعی که خارج از کنترل وی بوده و روی سود و ارزش بازار سهام تأثیر منفی بگذارد، تنبیه شود.
اما اگر نمی توان یک مدیر ارشد اجرایی را به خاطر وقایع منفی ای که خارج از کنترلش بوده اند سرزنش کرد،
به همین ترتیب نیز نمی توان به یک مدیر ارشد اجرایی بیش از آنچه که برای نگهداریش بر اساس رقابت موجود در بازار کار لازم است، پرداخت نمود؛ حتی اگر وقایع مطلوبی که تحت کنترل وی نیستند، سود و ارزش بازار سهام را افزایش دهند.
در مقابل برخی می گویند که مدیران ارشد اجرایی مسئول افزایش قیمت و ارزش سهام هستند و اگر نتوانسته اند این کار را بکنند، تنبیه می شوند حتی اگر عملکرد عملیاتی شان فراتر از حد آستانه مشخص شده باشد.
بر اساس تحقیقی که توسط بوز آلن همیلتون (۲۰۰۷) انجام شده، تقریباً یک نفر از هر سه مدیر ارشد اجرایی در سال ۲۰۰۶ مجبور به ترک سازمان شدند. در حالی که این عدد برای سال ۱۹۹۵ یک به هشت بوده است.
پروفسور بب چوک و فرید (Bebchuk and Fried) بحث مشابهی در خصوص حق انتخاب سهام و دیگر انواع جبران خدمت بر اساس سهام را مطرح نمودند.
آنها گفتند که مدیران اجرایی نباید به خاطر افزایش قیمت سهام شرکت که بالاتر از شاخصهای عمومی بازار سهام نباشد، پاداش بگیرند.
بنابراین پاداشهای حق انتخاب سهم و دیگر انواع پرداخت سهام باید تنها به مدیران ارشد به خاطر افزایش قیمت سهام شرکت در صورتی که این افزایش بالاتر از شاخصهای بازار سهام باشد، تعلق گیرد.
بدین ترتیب با پاداش به مدیران ارشد اجرایی، تنها در وضعیتی که مسلم شده افزایش قیمت سهام شرکت به خاطر تلاشهایش بوده، وی از حوادثی که خارج از کنترل وی بوده، نفعی نخواهد برد.
پاداش
رایان راهبرد چابک مشاوره و آموزش مدیریت منابع انسانی
مطالب و مقالات مشابه:
- مدیر ارشد اجرایی CEO
- مدیر ارشد خوشنامی شرکت CRO
- چک لیست برنامه ریزی پاداش کارانه
- مدیریت انتظارات پاداش در اقتصاد ناپایدار
- دیکشنری و فرهنگ لغات و اصطلاحات جبران خدمت و مزایا در منابع انسانی
- یک سمت نوبنیاد: مدیر ارشد اتصال اجتماعی
- چالشهای منابع انسانی ژاپن
- جایگاه تقدیر و تشکر در جبران خدمت منابع انسانی
ویژگیهای خاص کارگاههای آموزشی رایان راهبرد چیست؟
کارگاههای رایان راهبرد بر اساس مدلها و روشهای روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شدهاند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.
رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟
رایان راهبرد تأکید زیادی به درونیسازی متدهای به کار گرفتهشده در سازمانها دارد. به طوری که تمامی پروژههای مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز میشوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و میتواند خود، بهروزرسانیها را متناسب با تغییرات پیش برد.
مطالب و یادداشتهای وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگیهایی دارد؟
کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامهنگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشتهایی که در وب سایت منتشر میشوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمهای از روندها و سیگنالهای موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشوند.