ویرایش محتوا

پارادایم بانی؛ نشانگر تغییر سریع و آینده مبهم

آینده پژوهی مشاور منابع انسانی

در زمانی نه چندان دور برای نشان دادن بی ثباتی در محیط از اصطلاح ووکا (VUCA) استفاده می کردند که مخفف فرّار، نامشخص، پیچیده و مبهم بود.
اما در چند سال اخیر شتاب تغییرات و بی ثباتی در فضای کسب وکارها و وضعیت آینده آنچنان زیاد شده که واژه های معمول در آینده پژوهی گویای این حجم از تحولات نیستند. تحولاتی با سرعت بی سابقه در تاریخ بشر.

جامائیس کاسیو (Jamais Cas­cio) انسان شناس و آینده پژوه — یکی از صد متفکر جهانی در لیست مجله ی فارین پالیسی — نام بانی را برای آن برگزیده است.

بانی (BANI) مخفف مفهومی است که از چهار کلمه برگرفته شده است: شکننده (Brit­tle)، نگران کننده (Anex­ious)، غیرخطی (Non­lin­ear) و غیرقابل درک (Incom­pre­hen­sive). هرکدام از این واژه ها جنبه ای از این وضعیت را نشان می دهند:

شکننده: یک سیستم می تواند به خوبی ظاهر شود، حتا اگر در آستانه ی از هم پاشیدن باشد. مثل بادکنکی که باد شده و بزرگتر وزیباتر می شود و در آنی از هم می پاشد. به همین دلیل باید احتیاط کرد و به عملیات جاری اطمینان کامل نداشت، حتا اگر قابل اتکا جلوه کند.

همگی مواردی از این قبیل بحران ها را تجربه کرده ایم و بعد از بحران انرژی دهه ی هفتاد، به کرات از این ورشکستگی های دومینووار را دیده ایم.

نگران کننده: تکنولوژی ها و ابزارها و سیستم ها، اطلاعات فراوان و به روز برای تصمیم گیران مهیا نموده اند، ولی از سوی دیگر در دنیایی از اطلاعات (که برخی درست، و بسیاری نیز نادرست و جعلی هستند)، همیشه این نگرانی وجود دارد که تصمیم گیری از دست خارج شود. هرچند برنامه هایی داریم، ولی کم نیستند که فشارهای بیرونی تصمیمات مان را شکل می دهند.

غیرخطی: اتفاقات به صورت منظم پیش نمی آیند و علل و سبب وقایع در هم تنیده شده اند. با این وصف برنامه های بلندمدت اهمیت خودشان را ازدست داده اند.

غیرقابل درک: کار و فعالیت در محیطی که شکننده، نگران کننده و غیرخطی باشد، بسیار گیج کننده و غیرقابل فهم خواهد بود. همچون سرو صدای اضافی که در یک محیط می تواند مانع شنیدن صداهای مهم و اثرگذار و تعیین کننده شود.

 

مطالب مرتبط:

برآورد آینده رهبری نیروی کار

پرورش رهبران آینده؛ فعالیت مهم منابع انسانی

دفتر کار آینده

پرورش رهبران آینده؛ فعالیت مهم منابع انسانی

چهار پرسش برای یافتن رهبران آینده

روندهای دگرگون‌ساز منابع انسانی (گزارش مرسر)

روندهای کسب و کار تا سال ۲۰۳۰ به گزارش هی گروپ

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است