ویرایش محتوا

تجزیه و تحلیل شغل و محتوای شرح مشاغل انعطاف پذیر

شرح مشاغل و شناسنامه ی شغل

زمانی را به یاد آورید که به دنبال جلب مدیران واحدها برای نگارش شرح مشاغل و شناسنامه شغل متناسب با آنچه واقعاً در سازمان می گذرد بودید. دور از ذهن نیست که ببینیم مدیران در برابر درخواست همکاری برای تجزیه و تحلیل شغل و تهیه ی شناسنامه شغلی واحد خود مقاومت می کنند. به نظر می رسد که یکی از علت های اصلی این مقاومت چالش ها و نگرانی هایی باشد که در پیش روی خود می بینند.

تحقیقی که به تازگی توسط گروه خلاق (Cre­ative Group) در بین مدیران ارشد بازاریابی و تبلیغات در ۲۱ گروه صنعتی مختلف انجام شد و از آنها درخصوص بزرگترین چالش نگارش شرح مشاغل پرسش شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که ۲۸ درصد از پاسخ دهندگان «تعریف مهارت های نرم ضروری برای مشاغل» را بزرگترین چالش شان در نگارش شرح مشاغل دانسته اند و ۲۴ درصد از آنها نیز بزرگترین چالش خود در نگارش شرح شغل را «توصیف مسئولیت های شغلی» ذکر کردند.*
از سوی دیگر این مدیران نگرانی هایی نیز دارند. نگرانی اغلب آنها تردید درخصوص قابلیت کاربرد شرح وظایف است و اینکه این شرح وظایف انعطاف پذیری را که لازمه ی فعالیت است قربانی نکنند.

ویژگی نسل های قبلی شرح شغل و شرح وظایف

نسل قبلی شرح شغل ها «ثبات» و «قابل پیش بینی بودن» را تشویق می کردند. امروزه می دانیم این دو، اثر متضادی بر نوآوری و بهبود مداوم دارند. مشکل دیگر این نسل از شرح شغل ها که بهتر است آنها را شرح وظایف بنامیم، ناتوانی آنها در فرآیند مدیریت و ارزیابی عملکرد است.
این نوع از شرح وظایف مشکل دیگری نیز دارد که با اثر آن بر سایر فرآیندهای منابع انسانی رابطه دارد. با درنظر داشتن اینکه در شرح وظایف، شایستگی ها مورد تأکید قرار نمی گیرند، قابلیت استفاده از آن در فرآیندهای جذب و استخدام و آموزش پایین می آید.

تجزیه و تحلیل شغل و مدل شناسنامه ی شغل هی گروپ

مدل شناسنامه های شغلی هی گروپ به دنبال استفاده از مزیت های شناسنامه های شغلی و تحفیف اثرات منفی شرح وظایف است. به همین دلیل به جای تأکید روی وظایفی که باید انجام شوند، هدف شغل و مسئولیت های کلیدی و نتایج حاصل از انجام این مسئولیت ها مبنا قرار می گیرد. به طوری که کارکنان بازه ی عمل اختیاری به تناسب شایستگی های خود خواهند داشت که بتوانند نسبت به شرایط محیطی، بهترین گزینه ها را انتخاب کرده و انجام دهند.

در انتهای شناسنامه های شغلی، لیستی از شایستگی های متناسب با مشاغل قرار داده می شود که با توصیف پروفایل مناسب، هم در جذب و هم در آموزش و توسعه ی شایستگی محور به کار می آید.
دوره ی آموزشی / کارگاهی تجزیه و تحلیل مشاغل و تهیه ی شناسنامه ی شغلی هی گروپ با تسهیل گری آقای دکتر احمدی پور که در مؤسسه ی هی گروپ آموزش دیده و پروژه های مختلفی نیز با این متد انجام داده اند، بدین منظور برنامه ریزی و اجرا می شود.

شرکت کنندگان در کارگاه تجزیه و تحلیل شغل هی گروپ علاوه بر اینکه با اصول تدوین شناسنامه ی شغلی با این روش آشنا می شوند، نمونه ای را انتخاب کرده و گام به گام همراه استاد دوره آن را تکمیل خواهند کرد. بدین تزتیب اطمینان حاصل می شود که شرکت کنندگان، همگی توانسته اند به طور عملی تهیه ی شرح شغل را یاد گرفته و به اصولی که در ماورای این نوشته ها وجود دارد نیز آگاه شوند.

?S. Castel­lano (2014) What is in a Job*

آموزش آنالیز مشاغل هی گروپ
آموزش آنالیز مشاغل هی گروپ در شرکت مشاوره منابع انسانی و آموزش منابع انسانی رایان راهبرد چابک

 

مطالب مرتبط با شرح شغل و شرح وظایف:

شناسنامه شغل و شرح شغل

شرح شغل وظیفه محور در عصر جدید چارلی چاپلین

شرح وظایف یا شناسنامه شغل؛ کدام مناسب تر است

اصول هی گروپ در آنالیز و ارزیابی شغل

آنالیز شغل و ارزیابی مشاغل به روش هی گروپ Hay Group

شرح شغل هی گروپ و شناسنامه شغل – آموزش کارگاهی

جستجوی شناسنامه شغلی

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است