ویرایش محتوا

واحد مناسب برای اداره امور حقوق و دستمزد

واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی

واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی

شاید نتوان جواب قطعی برای تعیین موقعیت و سازمان و واحد مناسب برای پرداخت حقوق و دستمزد به منابع انسانی پیدا کرد.

واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی
واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی

واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی : همانطور که بسیاری از ما شاهدیم، بسیاری از سازمانها به علت مباحث حسابداری موجود در حقوق و دستمزد، آن را در واحدهای حسابداری و مالی قرار می دهند..

ایشان با مشاهده عدد و رقم و مبلغ، این فعالیتها را جزئی اساسی از واحد امور حسابداری و مالی محسوب می کنند و نگران اشتباهاتی هستند که ممکن است در این واحد اتفاق افتد.

این شرکتها و سازمانها پرداخت به کارکنان را از دید تراکنش های حسابداری سازمان نگریسته و درست پرداخت شدن را برای انجام موفقیت آمیز این فعالیت کافی می بینند.

اما برخی دیگر از شرکتها رویکردی را شروع کرده اند که گرایششان به اهمیت بیشتر جنبه انسانی مباحث حقوق و دستمزد را نشان می دهد.

واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی
واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی

ایشان غلبه را بر پرداخت درست، عدالت سازمانی و تلقی شان از عدالت سازمانی دانسته و به تبع آن، فعالیتهای حقوق و دستمزد[i] را بیشتر از اینکه تراکنش و جابجایی مبالغ در حسابهای سازمان ببینند، به عنوان یکی از معیارهای مهم کارکنان در خصوص برقراری عدالت می شناسند.

به همین منظور تلاش برای ارائه اطلاعات در این خصوص، رفع هر گونه ابهام و نیز ارتباط آن با مباحث جبران خدمات را بخشی از فعالیتهایی که صرف نگهداری بهتر کارکنان شده دیده و در این راستا ترجیح می دهند که آن را جزو فرآیندهای منابع انسانی و در واحد مزبور قرار دهند.

واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی
واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی

بسیاری از نرم افزارهای برنامه ریزی یکپارچه منابع انسانی[ii] نیز  به همین مناسبت، ماژول حقوق و دستمزد را به عنوان بخشی از ماژول منابع انسانی قرار می دهند.

یکی از نگرانی های موجود در این سازماندهی احتمال بروز اشتباهات حسابداری و گزارش دهی به سازمانهای ذینفع خارجی است.

در این خصوص باید توجه داشت که صرف قرار گرفتن این فعالیتها در واحد مالی و حسابداری، عدم اشتباه را تضمین نمی کند. بلکه نکته مهم، موجود بودن شایستگیهای لازم است که می تواند در واحد منابع انسانی نیز قرار گیرد.

واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی
واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی

این تصمیم پیش نیازها و تبعاتی را نیز به همراه خود دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • واحد منابع انسانی یا حداقل بخشی از این مجموعه که این مسئولیت را بر عهده می گیرد، باید شایستگی ها و صلاحیت های لازم برای این کار را در خود ایجاد کند و بتواند علاوه بر محاسبات، بر قوانین مرتبط نیز تسلط داشته باشد.

برخی از این دسته از سازمانها، حسابدار شایسته ای را به خدمت واحد منابع انسانی در می آورند تا این شایستگی نیز تأمین شود و با تأکید بر حسابرسی های داخلی منظم از واحد منابع انسانی و بخشهای جبران خدمت و حقوق و دستمزد، این کاستی ها را جبران می کنند.

  • دیگر پیامد این تصمیم پاسخگویی منابع انسانی در خصوص مسئولیتهای جدید محوله است.

در این صورت مسئولیت پاسخگویی به حسابرسان و نهادها و سازمانهای ذینفع، مستقیماً با این واحد بوده و هر گونه تعلل و اشکال در این فرآیند مستقیماً امتیاز این واحد را در ارزیابی عملکرد تحت تأثیر قرار خواهد داد. بدین ترتیب مدیر ارشد و رهبر منابع انسانی نیز بایستی به این توانایی و ابزارها اشراف داشته باشد.

واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی
واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی

گفتنی است بر اساس مدل سه پایه و مدل حلقوی که توسط اولریش و نیز مؤسسه مشاوره ای مرسر ارائه شده اند، می توان فعالیتهایی نظیر حقوق و دستمزد را در بخش خدمات مشترک[iii] و یا حلقه صفر و حلقه یک که بخشی از مجموعه منابع انسانی است نیز دید.

شایان ذکر است که برای پیاده سازی این مدل که به طور موفقیت آمیز هم در برخی از شرکتها اجرا شده، لازم است مقاومتهای سنتی از سوی مدیرانی که این تغییر روش را مصادف با کاهش قدرت و اختیار خود در سازمان می دانند، در نظر گرفته شود و برنامه ای برای مدیریت این تغییر اندیشیده شود.

واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی

واحد حقوق و دستمزد منابع انسانی

مشاوره و آموزش مدیریت منابع انسانی رایان راهبرد چابک

[i] payroll

[ii] ERP

[iii] Shared services

HRBP؛ منابع انسانی شرکتیار

نقشهای کلیدی منابع انسانی از دید دیو اولریش

دوره سازماندهی و ساختار واحد منابع انسانی

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است