ویرایش محتوا

استفاده از دستگاه های شخصی برای کسب و کار و شرایط کار و مقررات متناسب

آوردن دستگاه های شخصی به محل کار و شرایط کار BYOD

استفاده از دستگاه ها و تجهیزات شخصی برای کسب و کار همیشه یکی از چالش ها بوده است.

به طوری که شرکت ها از بعد شرایط کار و مقررات جاری، در دو طیف مختلف از عدم اجازه استفاده از وسایل شخصی تا پرداخت فوق العاده مزایا به کارکنان برای استفاده از این تجهیزات و لوازم قرار داشته اند.

در زمانی نه چندان دور تنها برخی کسب و کارها به دستگاه ها و تجهیزاتی که در محل کار استفاده می شوند، حساس بودند. آنها نگران بودند که مبادا مثلاً استفاده از تلفن همراه در محل کار بر روی عملکرد فرد تأثیر منفی گذارد. با گسترش شبکه های اجتماعی، مدت زمانی که افراد در طی زمان کار در این شبکه ها می گذرانند نیز به دغدغه ها اضافه شد.

اما این روزها که حضور در شبکه های اجتماعی بخشی از عملکرد بسیاری از مشاغل شده است و حتا محل مناسبی برای یادگیری مهارت های حرفه ای نیز شده، نوع نگاه به این مسأله متفاوت شده و مدت مناسب حضور افراد در این شبکه ها با توجه به گوناگونی موجود و خصوصیت جذاب آنها ابهاماتی برای کارفرمایان ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، کار در منزل و دورکاری یکی از روندهای فزاینده در شرایط کار شده و موضوع استفاده از لوازم شخصی در این شرایط کاری موجب پیچیده تر و حساس تر شدن موضوع نیز شده و جنبه های متفاوتی از فعالیت و کسب و کار را دربرگرفته است.

حضور و کار در منزل خواه ناخواه منجر به استفاده از وسایل شخصی برای کار نیز می شود. به همین ترتیب هرروزه شرکت های بیشتری به خلاء و ابهام های موجود در این زمینه پی می برند و تدوین و توافق روی دستورالعمل های منابع انسانی و فناوری اطلاعات و تصویب مقرراتی در این حیطه گریز ناپذیر شده است.

آوردن دستگاه های شخصی به محیط کار (Bring Your Own Device: BYOD) در مواردی متأثر از گزینه ها و شرایط زیر است:

- سطح سازمانی و گرید (گروه شغلی) فرد مورد نظر

- شناسایی و معرفی دستگاه هایی که مشمول مقررات فناوری اطلاعات شرکت می شوند (کامپیوتر و لپ تاپ، موبایل، حافظه های جانبی، دسترسی به شبکه و پایگاه های داده، ایمیل و شبکه های اجتماعی و …)

- با توجه به حساسیت اطلاعات و داده های سازمانی، مشخصات و شرایط الزام آور برای حصول اطمینان از حفظ امنیت دستگاه های شخصی

- دوره ی زمانی استهلاک تجهیزات مورد نظر و شرایط از رده خارج شدن و امحای سوابق و داده های موجود در آنها

- شفاف سازی تعهدات و توافقاتی که برای شرایط فسخ قرارداد همکاری و الزاماتی که پس از پایان همکاری نیز همچنان باید رعایت شوند و نحوه ی تضمین تعهدات دوطرف

چرا آوردن دستگاه های شخصی به محل کار BYOD مهم است

شرایط کار و مقررات داخلی و دستورالعمل ها بیان می کنند که چرا آوردن دستگاه های شخصی به محل کار مهم استبا توجه به تغییرات بنیادی شرایط کسب و کار و نیز تغییراتی که در این سال ها در دنیا و نیز شرایط اقتصادی در کشور با آن مواجه بوده ایم، متأسفانه هنوز حیطه های قانونی که به روز نشده اند ولی لازم است که متناسب با نیازهای جدید اصلاح و به روز رسانی شوند فراوانند. و همین مسأله دقت بیشتر در تدوین شرایط کار و بندهای قابل ذکر در قراردادهای کار را حیاتی تر کرده است.

حیطه هایی که تداوم ابهام در آنها روابط کارگر – کارفرمایی را پیچیده تر کرده و ریسک فعالیت اقتصادی را بالاتر می برد.

مشاوره منابع انسانی رایان راهبرد چابک

 

مطالب و یادداشت های مرتبط با شرایط کار و BYOD:

کار معنی دار و شغل معنی دار، خواسته ی بنیادی کارجویان

دورکاری و انعطاف در شیوه های کاری نه یک گزینه، بلکه الزام است

۹ فعالیت اساسی برای مدیریت مؤثر دورکاری

تایید دورکاری تامین اجتماعی

مفهوم و ویژگی های نسل های مختلف موبایل

گیک ها؛ شیفتگان کامپیوتر و تکنولوژی

یک تجربه واقعی از به کارگیری برنامه ریزی جامع سازمان ERP

واحد منابع ‎انسانی یا تکنولوژی ‎اطلاعات

شفافیت جبران خدمت

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است