ویرایش محتوا

استراتژی مناسب برای مذاکره با نمایندگان کارگران و منابع انسانی

استراتژی مذاکره با کارگران

در مذاکره با نمایندگان کارگران انتظار می رود که همه چیز خوب پیش رود تا موقعی که اختلافی پیش بیاید. اختلاف بین کارفرما و کارگر، به ویژه وقتی که اختلاف بین تعداد نسبتاً زیادی از کارکنان با کارفرما سر موضوعات مشخصی در مدیریت منابع انسانی نظیر میزان پرداخت، ساعات کار، برنامه ی کاری و تولید و سایر شرایط کاری، اعتراض به واقعه یا مصوبه ای خاص در شرکت و از این قبیل باشد، می تواند تمام سوابق و همکاری ها و دوستی های سابق را به هم ریزد. در چنین شرایطی ممکن است به خاطر عدم تعامل مناسب و یا شرایط اضطراری که وجود داشته باشد و حتا کم تحملی و عصبانیت نمایندگان و مذاکره کنندگان از هر دو طرف، موضوع رفته رفته پیچیده شده تا جایی که گره به حدی کور شود که باز کردن آن دور از انتظار شود و یا خسارات بزرگی را برای هر دو طرف به بار آورد.

مهارت های مذاکره و موفقیت در مذاکره و توافق
مهارت های مذاکره و موفقیت در کسب توافق نیازمند توجه مدیران به نکات مهمی است

آگاه نبودن از حساسیت های طرف مقابل و خطوط قرمز احتمالی و نیز تسلط نداشتن بر فنون مذاکرات و آگاه نبودن از بستر های قانونی موجود و سایر محدودیت ها می تواند به راحتی موجب عدم تأمین خواسته ها و یا دست کم شکست مذاکرات شود. برای پیشگیری از این روند نامطلوب پیشنهاد می شود در مذاکرات و تعاملات با نمایندگان کارگران، نکات مهم زیر رعایت شوند:

۱- صمیمیت را حفظ کنید.

قبل از شروع مذاکره، از تحریک طرف مقابل با مانورهای قانونی، معاملات جانبی با سایر افراد درگیر یا متحد و سایر تاکتیک‌هایی که می‌تواند تنش‌ها را تشدید و وضع را بدترکند، خودداری کنید. سعی کنید حسن نیت خود را برای حل مشکل نشان داده و اعتماد را جلب کنید تا صمیمیت برقرار شده و هر دو طرف در جهت رسیدن به توافق تلاش کنند.

۲- زود شروع کنید.

به تأخیر انداختن شروع صحبت و یا تأخیر برای حضور در جلسه ی مذاکره شایسته نیست و این موضوع را القا می کند که شما علاقه ای به حضور در جلسه ی مذاکره ندارید و ناچار به حضور شده اید. متعهد کردن همتایتان به حضور و شروع به صحبت در زودترین زمان ممکن از مدت مذاکره، علاقه تان را به ایجاد آرامش و کاویدن گزینه ها با همکاری و همدلی یکدیگر نشان خواهید داد.

۳- بدترین سناریوهای ممکن را تصور کنید.

این تشخیص را داشته باشید که اعتماد به نفس بسیار بالا می تواند انتظاراتی فراتر از واقعیت در هر دو طرف ایجاد کند. به همین مناسبت ضروری است که همزمان با انجام مذاکرات با کارگران یا نماینده های آنان، ارزیابی درستی از پیامدهای احتمالی ترک مذاکره و یا هزینه های ناشی از نارضایتی کارگران و حتا یک ترک کار طولانی مدت داشته باشد. تصور کنید که چه اتفاقات بدی ممکن است در پیامد عدم توافق روی دهد و هر دو طرف را متضرر کند.

اختلافات کارگر کارفرمایی
مذاکره برای رفع اختلافات کارگر کارفرمایی

۴- پیشنهادی واقع گرایانه ارائه دهید.

یک پیشنهاد باز که تهاجمی باشد، آماده کنید ولی باید مواظب باشید که این پیشنهاد توهین آمیز نباشد و بتوان با استدلال های قانع کننده از آن دفاع کرد. این پیشنهاد البته قابل اصلاح و بهبود دادن است تا جایی که ارزش تلاش برای رسیدن به توافق را داشته باشد.

۵- همه ی واقعیات را به روز میز آورید و شفاف عمل کنید.

با رد کردن قرار دادن محدودیت روی تعداد موضوعاتی که باید روی آنها مذاکره شود، به طور فزاینده ای شانس کشف بده بستان هایی که هر دو طرف را راضی خواهد کرد را افزایش خواهید داد و بدین ترتیب از یک ترک کار دسته جمعی جان سالم به در می برید. بدین ترتیب که بهتر است از موضوعات مختلف مورد علاقه استقبال شود تا از بین آنها امکان انتخاب گزینه های مورد قبول وجود داشته باشد.

با به کار بستن این توصیه ها انتظار می رود روابط کار و مذاکرات موفق تری چه به عنوان نمایندگان کارگران و چه به عنوان نماینده ی کارفرما داشته باشید.

 

مطالب مرتبط با مدیریت روابط کار و مذاکرات کارگر کارفرمایی:

دوره آموزشی مدیریت ارتباطات، مذاکره و صدای کارکنان

مذاکره و گفت‌وگو درباره دستمزد در مصاحبه شغلی

shin­ing objec­tive — اهداف درخشان

صدای کارکنان

ساختار سازمانی غیر رسمی

دوره مدیریت عملکرد بر اساس توافقنامه عملکردی

دوره ی فرهنگ، فرهنگ سازمانی و جنبه های مختلف تحلیل آن

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است