ویرایش محتوا

هوش مصنوعی و تأثیر آن بر بازار کار

هوش مصنوعی و بازار کار

اگر بخواهیم جدی تر از ساختن عکس های جذاب برای پروفایل، سوار کردن ترانه ی دلخواه بر زبان خواننده ای محبوب و چت های تفریحی با هوش مصنوعی به آثار این تکنولوژی نگاه کنیم، گزارش صندوق بین المللی پول نمایی قابل اتکا ارائه می دهد.

آشکار است که تا همین الان هم هوش مصنوعی در برخی زمینه ها بهتر از انسان عمل کرده است. همین موضوع کافی است که بسیاری از سازمان ها از این گزینه در عملیات روزمره استفاده کنند و معادله ی عرضه و تقاضای نیرو در بازار کار را جا به جا کنند.

گزارش صندوق بین المللی پول از تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل

اما گزارش صندوق بین المللی پول فراتر از نگاه های آخرالزمانی به هوش مصـنوعی، حاوی برآوردهای ملموس از تغییراتی است که در مشاغل روی داده و یا به زودی بروز خواهند کرد. هرچند تغییرات در جهت بهبود بهره وری است، اما سوی دیگر ماجرا، مشاغل بسیاری هستند که حذف شده و یا در حال حذف شدن هستند.

بر اساس این گزارش، در جوامع مختلف، حدود ۴۰ درصد از مشاغل تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت. که البته کشورهای توسعه یافته تأثیر بیشتری را احساس خواهند کرد.

ورود تکنولوژی نظیر اتوماسیون صنعتی و فناوری اطلاعات در گذشته هم بر بازار کار تأثیر داشته، اما تغییرات قبلی به طور عمده بر مشاغل تکرار شونده و تکراری تأثیر گذاشته بود. اکنون دامنه ی تغییرات به شغل های مهارتی، تخصصی و حتا تحلیلی نیز کشیده شده است.

علاوه بر تفاوت های جوامع توسعه یافته و کم درآمد، جنبه ی دیگر این تغییر، به درون جوامع نیز کشیده شده است. قطبی سازی و شکاف درآمدی در درون کشورها نیز یکی از پیامدهای نامطلوب است. بدین ترتیب که افراد توانمند در حوزه ی تکنولوژی که توانایی تطابق بیشتری دارند، می توانند کارآیی خود را افزایش داده و دریافتی های بیشتری در مقابل دیگران داشته باشند.

جبران خدمت و مزایا با روش هی گروپ و توجه به بازار کار
جبران خدمت و مزایا با روش هی گروپ یکی از روش های برجسته دنیاست که از مطالعات بازار کار نیز استفاده می کند

این وضعیت البته برای نیروی کار جوان که توانایی یادگیری و انعطاف پذیری بیشتری دارد می تواند فرصتی ایجاد کند تا با وجود تجربه ی کمتر، وظایف خود را با سرعت و کارآیی بالاتری انجام دهد.

قابل توجه است که گزارش اخیر گلمدن ساکس، بزرگترین بانک سرمایه گذاری جهان، از مختل شدن بیش از ۳۰۰ میلیون شغل توسط هوش مصنوعی خبر می دهد. در همین حال، پیش بینی مجمع جهانی اقتصاد، کاهش دو درصد مشاغل جهان به دلایل مختلف، از جمله هوش مصنوعی در طی سه سال آینده را نشان می دهد (در مجموع کاهش حدود ۱۴ میلیون شغل).

این تغییرات زیربنایی توجه ویژه خط مشی گزاران کلان را برای پیشگیری از بروز تنش های مختلف اجتماعی و اقتصادی ناشی از ورود هوشِ مصنوعی به بازار کار می طلبد.

 

مطالب و یادداشت های مرتبط:

تکنولوژی اطلاعات و دوقطبی شدن بازارکار

گزارش بانک جهانی در مورد بازارِ کار ایران

قیمت در بازار  کار؛ بسته جبران خدمت

ادامه کار یا تغییر شغل و استخدام در سازمان دیگر

کانال آپارات رایان راهبرد

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است