اخیراً با مدیری هم صحبت شدم که با تأکید می گفت، سرمایه انسانی، مهم ترین سرمایه ی سازمانش است. اما آنچه که از سازمان تحت مدیریت او به چشم می آمد فرسنگ ها با این ادعا فاصله داشت.
روشن بود و پذیرفتنی که کارخانه و ماشین آلات برای او بسیار با اهمیت باشد. دقت و توجه در وضعیت آنها و تدابیر به کاربسته در محافظت و نگهداری از آنها، گواه این اهمیت بود. از تعریف دقیق شرایط راه اندازی دستگاه ها گرفته تا آموزش و پایش استفاده از دستورالعمل های کاربری و تأمین قطعات یدکی اصلی با قیمتی بالا برای تعمیرات پیش گیرانه حتا!
اما در سوی دیگر، مدیران و سرپرستانی بودند که نه هدف گذاری و مدیریت عملکرد کارکنان را بلد بودند و نه بازخورد و توسعه و تقدیر و احترام گذاشتن به کارکنان را. به صرف داشتن مهارت و توانایی تخصصی، از نردبان سازمان بالا رفته بودند و مهارت های فنی تنها اهرم قابل اتکایشان بود.
ادعای اهمیت سرمایه انسانی کافی نیست
به این ترتیب جای تعجب نبود اگر بی تدبیری و ندانم کاری هایشان، به مهم ترین سرمایه آسیب می زد. بدتر اینکه همه ی این خرابکاری ها بدون اینکه پاسخگو باشند و بازخواست شوند یا حتا آگاه به پیامدهای کارشان شوند، رخ می داد. با این وصف آقای مدیر هم حمایت قابل اعتنایی از این سرمایه با اهمیت نمی کرد.
خلاصه اینکه اگر سازمانی دیدید که مهم ترین سرمایه اش – سرمایه انسانی – را به مدیرانی سپرده که برای این کار آموزش ندیده و پرورش نیافته اند و برای تعامل مدیران و کارکنان روش کارآمدی در آن تعریف نشده، بدانید که ادعاهایی از این قبیل در مورد مهم ترین سرمایه، در حالت خوش بینانه، چیزی فراتر از یک گزافه گویی صرف و گول زننده در مورد منابع انسانی نیست.
مطالب و یادداشت های مرتبط:
دشواریهای جذب و نگهداشت استعدادها در بازار کار امروز
برچسبهای منقضی شده برخی از مدیران
مطالب و مقالات مشابه:
- یک سمت نوبنیاد: مدیر ارشد اتصال اجتماعی
- آنچه که مدیران فوق العاده و افراد با روابط عمومی عالی نیاز دارند
- انتظارات و ساز و کار مدیریت عملکرد کارکنان
- معرفی کتاب داستان منابع انسانی
- شایستگی های لازم برای مدیریت عملکرد کارکنان
- مدیران غیرمنابع انسانی : آشنایی با مدل یکپارچه مدیریت منابع انسانی
- صدای کارکنان
- ارائه بازخورد منفی در مدیریت عملکرد
ویژگیهای خاص کارگاههای آموزشی رایان راهبرد چیست؟
کارگاههای رایان راهبرد بر اساس مدلها و روشهای روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شدهاند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.
رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟
رایان راهبرد تأکید زیادی به درونیسازی متدهای به کار گرفتهشده در سازمانها دارد. به طوری که تمامی پروژههای مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز میشوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و میتواند خود، بهروزرسانیها را متناسب با تغییرات پیش برد.
مطالب و یادداشتهای وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگیهایی دارد؟
کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامهنگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشتهایی که در وب سایت منتشر میشوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمهای از روندها و سیگنالهای موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشوند.